Информацията преживя дълга еволюция в историята на човечеството. Днес тя преживява поредна еволюционна стъпка, превръщайки се от скъпа стока в безплатен “подарък“. По-долу в статията ще проследим отделните стъпки в нейното развитие на човечеството.
Информацията: От знание към стока
Преди не толкова много години човекът се бореше за правото си да получи информация. В онези, вече сякаш забравени времена знанието беше привилегия, а достъпът до него – ограничен и скъп.
Вестниците и списанията струваха пари, книгите, дори повече. Качественото знание (не Tik-Tok спам) бе достъпно само за тези, които можеха да си позволят скъпо образование или абонамент за авторитетни издания.
Информацията беше стока, за която човек трябваше да се труди, да добие, до достъпи и нейното притежание бе признак за социален статус и престиж. На образованост и перспективи, морални, философски, военни и търговски.
Тази система поддържаше ясна социална йерархия, в която знанието беше критерий за елитарност, а достъпът до него – привилегия.
Знанието пък беше унифицирано и централизирано, официално и прието без значение за коя точка на света говорим.
Нещата обаче се промениха драматично в рамките на на 2-3 десетилетия, откакто се появи Интернет и милиарди хора имат достъп до информация.
Безплатната информация и илюзията за свобода
Както вече казахме малко по-горе – после дойде интернет и промени изцяло правилата на играта. Информационната революция направи знанието свободно и достъпно за всеки, който разполага с устройство и интернет връзка.
Внезапно, с изобилието от медийни сайтове, блогове и социални мрежи, получавахме всичко привидно безплатно.
Tази „промоция на информацията“ обаче се оказа само илюзия – реалността бе, че никога не сме спрели да плащаме. Въпрос на валута.
Вместо пари, започнахме да плащаме с лични данни, с времето и вниманието си. Те станаха новата глобална валута.
Вниманието ни бе внимателно следено и измервано, превръщайки се в ресурс, който компаниите продаваха на рекламодателите. А те могат да бъдат всякакви – от рекламни агенции и платформи до политици и правителства.
Алгоритмите на Facebook, Google, X и други масови социални платформи превърнаха вниманието ни в продукт, който е за продан. Ние самите станахме търговска стока, внимателно сегментирана и предлагана на килограм.
Този модел постепенно доведе до изкривяване на информационния пейзаж – информацията вече не беше само знание, а средство за привличане на внимание и манипулация.
Започнахме да живеем в ехо камери и социални балони, където получавахме само информация, която подкрепя вече съществуващите ни убеждения, което допълнително засилваше социалните разделения и поляризации.
Просто започнахме да си вярваме, че светът е такъв, какъвто го виждаме от нашата пещера, ако трябва да стъпим върху раменете на гиганти като Платон и Сократ.
Обратния завой в еволюцията на информацията
Но какво следва оттук нататък? Съвсем скоро предстои нова радикална промяна, която ще обърне сегашния модел с главата надолу.
Вместо ние да плащаме с вниманието или личните си данни, ще започнат да ни плащат директно, за да консумираме определен тип съдържание.
Сетихте ли се за Чефо и Тагарев – там се плаща, за да облъчват хората с тяхната версия на истината, натовската версия. А какво, ако вместо на Чефо ви бяха платили директно на вас, за да гледате това, което излъчва „Черната станция на свободата“?
Заченките на този модел вече са реалност. Съществуват платформи, които предлагат криптовалути или микротранзакции за гледане на реклами, четене на статии или взаимодействие с конкретно съдържание.
Макар, те да бяха факт в рекламния бизнес още в ранните 00-те с платформи като Cashfiesta, които плащаха, за да гледаш реклами, то нещата доста са еволюирали от тогава до сега, както технически, така и политически.
Тези платформи целят не просто да ангажират вниманието ни, а да променят начина, по който възприемаме самата истина.
Ако Тагарев ви беше дал по 1лв, за да гледате клипчето на Чефо, в което той си къса евроатлантическата ризка – щяхте ли да гледате? А колко от вас щяха да слушат? А колко щяха да чуват? А колко биха повярвали?
Това е класически Sales funnel и не е нужно да си велик маркетинг специалист, за да си дадеш сметка как се смята „конверсията“.
Представете си свят, в който политически партии, корпорации и дори цели държави финансират вашето лично потребление на информация. Ще се роди нова реалност, в която идеологически обработеното съдържание ще бъде не само лесно достъпно, но и финансово привлекателно.
Вече няма просто да живеем в алгоритмични социални мехурчета, оформящи нашите възприятия, дори и нашите приятели и любовници.
Ще имаме директна финансова мотивация да вярваме и приемаме определена истина. Нашето съзнание ще се превърне в бойно поле за информационни войни, финансирани от интереси, които имат нужда от подкрепата ни.
Ето какво можете да работите, когато AI ви „изяде хляба“ и дори ще ви плащат, за да бъдете облъчвани сякаш сте манджурски кандидат.
Кой ще плаща за нашата истина
Първите стъпки вече се правят – микроразплащанията са навсякъде около нас.
Следващата фаза ще бъде по-мащабна. Ще започнем да получаваме месечни плащания за „достъп“ до „съдържание“, като ще бъдем насърчавани да следваме определени лидери, инфлуенсъри и медии.
Ще се появят и специализирани платформи, които ще предлагат значителни финансови бонуси за активна подкрепа на определени идеи или политически движения.
Последната (поне за сега) фаза ще бъде свят, в който е възможно да живееш изцяло от доход, генериран само от консумация и разпространение на „правилната истина“, продавайки времето, вниманието и данните си.
Последствията за хората
Последствията от тази нова реалност ще бъдат дълбоки и разрушителни. Хората ще губят способността си да различават истина от лъжа, защото финансовите стимули ще са твърде мощни, че и измерими.
Това ще доведе до радикализация и екстремна поляризация като обществото ще се раздели на групи, всяка от които защитава не просто идеи, а собствените си икономически интереси.
Политическите сблъсъци ще станат още по-яростни, защото няма да става дума за обикновено несъгласие, а за борба за финансово оцеляване, в която истината ще бъде най-голямата жертва.
Свят в който, ако загубиш твоят спонсор на истина ще трябва да отидеш при другия спонсор, този, който е победил, а това ще натрупа брутални етично морални дилеми пред целия социум.
Само критичното мислене и осъзнатото поведение могат да предотвратят този мрачен сценарий и да ни върнат контрола върху истината, но да бъдем честни – нямаме подобно желание, потенциал и интелект.
Още не ми вярвате – вижте до колко души достигате днес във Facebook, Instagram или TikTok – сравнете го с преди. По-малко са, нали? Нарича се органичен reach и ако е голям – няма да плащате, за да облъчвате хората с това, което искате да им кажете.
Бъдещето е вече тук – просто трябва да го видите как се прокрадва тихомълком покрай вашия бит…