Как ни лъжат на Black Friday

Black Friday – Как да видим реалната цена на продукт

Black Friday или както е в превод „Черен петък“ вече има своята трайна почва и у нас. За съжаление за разлика от Западна Европа и САЩ тук „големи отстъпки“ са всъщност откровена измама за потребителите.

Още по-лошо е, че компаниите вече буквално предвиждат и глобите от Комисията За Защита на потребителите и по този начин те стават част от инвестиционните намерения около този ден, разбирайте отчетени са като разход преди да са ги глобили.

Една от най-омразните, отвратителни и неетични практики, които масово се практикуват в магазините в България, без значение онлайн или офлайн е добре познатото надуване на цените седмица преди последния петък на Ноември (тогава се провежда глобално Black Friday).

Целта разбира се е после съответния магазин да се похвали с 50 и дори 75% отстъпка, която практически е измама спрямо клиента, тъй като отстъпката не е от реалната цена, а от надутата предварително такава.

Как да видим с колко ни лъжат за Black Friday

Днес ще ви покажа няколко лесни начина да проверите цената на дадена стока преди нейното увеличение.

*Моля имайте предвид, че при създаването на публикацията продуктите, които са използвани за пример са съществували като промоции, но към 2023, 2024 и дори 2025 година (и т.н.) може да не бъдат открити на сайта, с който давам пример.  Методологията обаче е същата и можете да я тествате с друг промоционален продукт.

Като SEO експерт знам как методите тук могат да не сработят при достатъчно интелект от страна на хората, занимаващи се с онлайн маркетинг за съответните нелоялни магазини и вие потребителите да не можете да направите подобна справка, поне ако на някой му хрумне как става, а не просто да получава висока заплата и да топли стол някъде в офиса.

Всички примери по-долу ще бъдат с конкретен магазин в лицето на Emаg – причината е, че се опитаха да патентоват името „черен петък“ и както добре знаем – всичко се връща. Харесали сме си и конкретен продукт – модел съдомиялна машина Hansa ZIM676H, която е увеличена с около 120лв преди няколко дни, за да бъде свалена в конкретен момент, а в нашия случай в течение на BlackFriday кампанията. В деня на „великите отстъпки“ можете да разгледате и каква ще е разликата (имайте предвид, че вероятно посоченият онлайн магазин ще реагира бързо, но не може да покрие всичко нали :))

…с малко помощ от Google.bg

Търсачките в Интернет работят на принципа на събиране, сортиране и класиране на информацията в резултатите си. Т.нар. събиране е по-познато като индексиране на съдържанието, разбирайте, че това е начина по който Google и другите търсещи машини разбират новата информация или актуализацията на вече съществуваща такава.

За наше щастие Google поддържа версия на страницата в един сайт в моментното състояние, както я е видял индексиращия бот. Чудесно е разбира се, че можем да получим и информация кога се е случило въпросното събитие.

Нека преминем към реалната практика, за да ви стане максимално ясен целият процес.

Стъпка 1: Вече сте си харесали продукт (в нашия случай Hаnsa ZIM676H от конкретния онлайн магазин);

Стъпка 2: Копирайте цялото име на съответния продукт;

Копиране на име на продукт

Стъпка 3: Отворете Google.bg;

Стъпка 4: Поставете името на продукта в търсачката и натиснете бутона за търсене;

Стъпка 5: В рамките на първата или втората страница с резултатите в Google ще откриете този продукт от същия магазин на оригиналния адрес (няма да задълбавам в SEO науката, за да не стане малко по-сложно за обикновения човек).

Важно е да копирате абсолютно цялото име на продукта и услугата (може да добавите и името на магазина) ,за да откриете сайта, иначе ще е по-трудно да го откриете.

Потърси в Google името на продукта

В предишния дизайн на Google се процедираше по този начин, като през 2023 например вече имаме алтернативен дизайн, който е малко по-различен и скрийншота ще ви обясни как да проверите това.

Кеширана версия на URL адрес в Google

В случай, че не просто искате да копирате нещо и да го пуснете в търсачката, за да ви изкара кешираната версия, то може да използавате следната „команда“(понякога според настройките на сайта може тя а не работи, но за това даваме 2 начина да проверите информацията):

cache:https://ideamax.eu/seo-optimizacia-ceni/

Ако искате да проверите например адрес в емag, то следва да адаптирате „командата“, като смените URL Адреса, ето пример(изпoлзвам кеширана версия на категория, защото така виждам по няколко цени и дали това е практика или единичен случай):

cache:https://www.emag.bg/laptopi/c

*Това е категорията за преносими компютри (отзад може да имате параметри, но това да не ви притеснява).

Стъпка 6: Вече сте забелязали стрелките от т.5, които ви показват къде да кликнете (освен, ако не сте ползвали командата като универсално и трайно решение, независимо от дизайна и интерфейса на Google), които посочихме по-горе на снимката. Кликнете върху втората черна стрелка и ще видите надпис „Кеширана версия“ (Cached).

Стъпка 7: Отваря се последната известна версия на съдържанието за търсачката Google и нейния индексиращ робот(снимката е от първоначалния пример в статията).

Датата е от момента на минаване на бота през сайта и е запаметена като конкретен параметър от Google(ще я видите до секундата на следващата снимка).  Често ще откриете съществени разлики в съдържанието, за които ботът все още не знае, защото не е обходил страницата от датата, посочена от Google. Кеширана версия с оригиналната цена

В нашия случай една от промените, които Google все още не открил е изменението на цената и поради тази причина той пази старата такава, което пък е идеално за нашите цели.

Заключение

Вече знаете, че продуктът е надут с цели 120лв, остава ви да гледате цирка, когато обявят неговата „промо цена“ за Black Friday и да разберете колко ще платят лапни шараните докато си мислят, че са ударили джакпота.

В много магазини, но не във всички можете да си спестите цялото ръководство само с добавяне на модификатор cache: в адрес бара на браузъра ви (винаги с малки букви и без интервали) по следната формула:

сache:АдресНаСтраницата

Част от по-добрите SEO агенции имат начин да преиндексират сайта в желан от тях момент и да скрият информацията от кешираната страница с по-актуална такава, за да прикрият злоупотребата с надуването на цените или някой друг търговски трик.

За тяхно съжаление обаче съществуват и други търсачки, а не само Google, който е доминиращ на българския пазар. Това недоглеждане на маркетинг отдела по отношение алтернативни търсещи машини ни дава възможност да използваме техните данни, за да разберем нужната информация при това проучване на цените за Black Friday промоциите в България, които далеч не са това, което изглеждат.

Съветът на Бико за BlackFriday

Ако нямате нужда от съответния продукт не го купувайте, защото са ви излъгали, че е с МЕГА намаление, защото това в почти всички случаи в България значи, че са надули цените предварително. Това е на практика публична тайна, известна на всички.

Притискането на клиентите с маркетинг инструментариум е честа техника за съкращаване на времето от момента на откриването на продукта до момента на покупката. Като експерт в тази област съветът ми е да не се влияете от подобни low cost техники. Все пак до вчера сте живели и без този продукт, нали?

BlackFriday не работи при прагматично-рационални интелигентни хора, за каквито мнозина иначе се имат. Той влияе предимно на по-нискоинтелигентната аудитория, която разсъждава първосигнално и емоционално. Ако оборотите, генерирани за Black Friday у нас са индикатор за интелектуалния капацитет на нацията ни обаче, то нещата не са дебилни на 80%, а по-скоро гонят 90%.

Хубавото е, че след тази статия ще можете да знаете колкот дълбоко точно искат да ви го начукат с поредното „ВЕЛИКО“ намаление.

И не забравяйте, че глупакът не мисли, той чувства и иска, без да постави представените факти на критичен преглед. Ако трябва да сравним с нещо този ден у нас, то той се доближава изключително до нашумелия тренд „Fake news„, а в случая говорим за „Fake promo„.

…и честит ден на Ганьо, българи!

Ако ви е харесала тази статия в Biko.bg можете да я споделите по групи и страници в социалните мрежи, защото гражданското общество не е само да врещим по площадите, а да си помагаме и да преодоляваме заедно несгодите, с който всеки ден се сблъскваме в тая наша китна България.

4.6/5 - (26 votes)
25 Отговори за “Black Friday – Как да видим реалната цена на продукт”
  1. Доста повече ще е нужно да се обясни на гламавия Българин за тези измами, ако ще и по новините да им го кажат то пак ще си пръснат парите с мисълта „ИБАА МААМУ ТФАЙ НА ПРИМОЦИЯ“

    Гут Джоб Стюпид Булгариън Пипъл !

    1. Еми…аз обичам един друг търговски термин…“На схема“ или „На далавера“ – докато се мисли така ще се плаща за залежалите боклуци и то дори по-висока цена..

  2. „cache:адрес“ е опция на търсачката на Google, тоест ако браузъра ви е конфигуриран да ползва имено тази търсачка ще стане номера с писаното в адрес бара в противен случай „cache:адрес“ трябва да се изпише в полето за търсене на google.bg

    SEO наука, формула… доста се посмях, но може би това е с цел привлина на трафик към повтарящото се съдържание покрай измисленият Черен петък в България

    1. Ако браузърът ти използва Google по подразбиране – можеш да пишеш директно в адрес бара. Вероятно нямаш досег със SEO и за това говориш така – става въпрос за доста, доста сложна материя, която хора на пръстите на ръцете ми разбират адекватно в България и го заявявам най-отговорно. Ако мислиш, че не е наука – отиди на някоя конференция или семинар и ще разбереш, че си подценил материята 🙂

  3. За двата телевизора който си поръчах днес (не се знае дали ще има наличност и ще ги доставят), изпробвах тази схема и разликата в цената е по 135лв на всеки поотелно в моя полза. Ако наистина е така съм доволен

    Но съм абсолютно убеден че търговците правят и шашми
    Поздрави

    1. А провери ли датата на кешираната версия, за да видиш дали не е минал бота прекалено скоро. Както виждаш ако откриеш кешираната версия от преди 3 седмици – явно тогава е настъпила промяната, та търси версия от тогава…и един допълнителен съвет – нали знаеш, че има и други търсачки – Bing, Yahoo, Yandex и т.н. За наличността се смея – още един стандартен пуш метод на онлайн маркетинга.

      п.с. Много се забавлявам как цитираният в статията магазин не намали именно този продукт след статията (тя вече генерира над 7 000 посещения за сайта и нд 1000 споделяния в социалните мрежи), но пък има хиляди други, които да проверите сами 😉

      п.с. 2 На 99% съм сигурен, че си представител на магазин, участващ в Black Friday, защото практически правиш реклама на пуш методите и кърпиш репутация с коментара си с класически приом за управление на потребителски нагласи. А с това анонимно подписване вдигнах от 90% на 99% вероятността да съм познал, че не си искрен 🙂

  4. Wayback Machine-a и той може да е от полза тук-там.
    За покупки от амазон – camelcamelcamel -върши страхотна работа.
    И така…
    Добра статия.
    Поздрави,
    Петров

    1. В оригинала, който бях решил да създам покривах още 3 търсачки и 2 архиватора (единия точно WayBack), но за да не усложнявам всичко реших да свия концепцията до добре познатия Google на първо време, за да е по-лесно и за неспециалисти в IT.

      Мерси за добрите думи 🙂

      1. Wayback архива не е добър индикатор за сравнение на цени при повечето магазини поради слабия интензитет на обхождане на сайтовете. Това води до големи интервали време между два записа или тоталната липса на такива.
        Има и доста по-рафинирани решения за сравнение на цените от G. Cache – Базират на автоматизирано следене на промените изходния HTML код за определен период от време и сравнението му с кода от black friday-a, но това изисква малко предварителна подготовка и техничекста грамотност. Те обаче не си правят дори труда да отрежат G. Cache-a , така че явно не ги бърка толкова.

        П.С – Ако пуснеш и линкове от коментарите, ще е много готино 🙂

      2. Пак казвам – ако бях развил нещата щеше да стане прекалено сложно. А за линковете…не сме 2011, че да правите LB с коментари де 😀

  5. Благодаря за статията! Има и по-драстични случаи – например в сайтовете за колективно пазаруване се обявяват визитки вместо за 200 лв., само за 50 лв. Питам ги къде са обявени такива цени от по 200 лв., отговор не получавам.

  6. За жалост съдомиялната машина не я намалиха. Явно са видели, че във Фейсбук на доста хора им направи впечатление това и я бяха споделили по-рано 🙂

    1. Нормално…на тяхно място и ти не би я намалил – статията е споделена над 1.2К Пъти и имам за 18 часа около 10 000 прегледа, та нормално да се усетят – е имат още хиляди продукти – тоя да скрият, не могат всички 🙂

  7. Сравнение може да се направи и с цените в сайтове, като Sravni.bg или Pazaruvaj.com, които показват все още стара цена, или графика с движението на цената. А всеки, който поръчва от първия онлайн магазин, в който види банер ПРОМОЦИЯ, без да сравни цената в още 2-3 магазина, си заслужава обръсването. 🙂

    1. Не мога да съм сигурен дали там не се манипулират нещата, мога да съм най-сигурен с Google и това е причината…както казах по-горе още 5-6 начина щях да покажа, но щеше да стане много техничарско и хората да се откажат да го тестват…

  8. Много добре описано. Внимавайте, хора, тук основно се опитват да се издържат от измами, дори и най-големите и богати.

  9. Благодаря за чудесната статия,много полезно и простичко обяснено.Имам опит в реалната търговия,нещата там на практика се случват по подобен начин,само дето трудно може да се види какви са били цените назад във времето…За съжаление сме малък пазар,пренаситен,самите клиенти нямат базова финансова грамотност.Купуват се неща,които не им трябват но са намалени,някаква народопсихология сбъркана има при нас,в комбинация с нисколихвени кредити и…резултата е налице.
    На автора пожелавам здраве и успех,чета с удоволствие написаното във ФБ.

    1. Благодаря, ако някой не може да се оправи – може да добавя още идеи, но мисля това е най-лесния начин за това как да се провери реалната цена на продукт за Черен Петък, та за сега няма да усложнявам. Мерси отново за добрите думи.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *