Защо съм ядосан на LiDL

Сигурно вече сте запознати със скандала с опаковките на продукти, пуснати в търговската верига Lidl, които променят реалността с цел маркетинг. И за разлика от знайни и незнайно анал-изатори, аз ще се опитам да не изпляскам още една клиширана теза за комунизъм, политическа коректност, маркетинг и т.н.

Аз ще говоря за тенденции в начините на мислене и двойните стандарти, които напоследък вилнеят като чума в цяла Европа и по личното ми мнение обричат Европейския съюз на по-ранен или по-късен крах.

Знаете ли проблема не е в кръстовете от опаковката – проблема е в премахването на част от фактите. През последните години се нагледах на прекръщаване на училища, детски градини и какво ли не в посока Запад. Сякаш историята ни е друга. Сякаш хората, на които са кръстени редица учреждения няма своя принос за историята – нашата и световната.

Например каква е логиката да прекръстиш детска градина от Юрий Гагарин на нещо прозападно. Нима Гагарин не е първия човек в космоса и практически най-големия скок в посока космически изследвания от човека. На онези който ще кажат стъпването на Луната – ще отговоря, че Луната е в космоса, а ако искат да ме разбират. Междудругото нямам нищо против да се кръстят детски градини и училища Нийл Армстронг. Макар да приоритизирам, аз не отричам приноса на хората и не променям историята. Нещо, което наистина ме отвращава.

Не ви ли писна някой да променя реалността ни? Не ви ли писна някой да пренаписва историята, културата, архитектурата, паметниците? На мен ми писна от такива самозванци, решили, че не друг, а те могат да си позволят това поради една или друга причина. Да, в маркетинга и рекламата (аз също работя в този сектор) може би е работещо, но дали е етично. Защото колкото и велик да си, ако нямаш етика, то успеха ти ще бъде краткотраен или просто ще те мразят. Класически пример е да сравните Ричард Брансън и Джордж Сорос – за първия вероятно ще кажете, че е голям пич, а за втория – 90% от хората у нас го определят като чудовище.

Да се върнем към Lidl и тяхната етика. Двойните стандарти, които сами си налагаме по отношение собствената ни култура са повече от дразнещи. Нека се запитаме бихме ли изтрили полумесеците върху някоя джамия при сходни обстоятелства? Едва ли. Не би било политически коректно. Тази прословута политическа коректност обаче е време да започне да работи в 2 посоки, както за нас, така и за другите. В противен случай тя ще генерира само конфликти в обществото, които ще ескалират до степен, в която рано или късно стигаме до противопоставяне, а така и до открит конфликт и напрежение.

Ето как изглеждат други продукти, предлагани във веригата, където полумесеците не са изтрити…

Lidl полумесеци

Ако Lidl не искаха да имат кръстове на опаковките, защо снимаха църквите в Гърция? Има толкова много други политически коректни неща, които могат да сложат на своите опаковки, но те са избрали именно църкви. Те не просто са избрали тези културни паметници (аз самият съм атеист), а са ги нарекли символ. Премахвайки част от тях – която и да е тази част, те унищожават културната история, а така с нищо не се различават от един Асен „Розовата пантера“ Генов или от хората, които подпалиха крана пред НДК.

Това е тоталитарно мислене. По цял ден хората се подиграват на Ким Чен Ун, че е луд диктатор, но не могат да видят гредата в собственото си око. А може би не си диктатор, когато си от цивилизованият свят и се криеш зад пазарни мантри? Съжалявам – тоталитаризма си е тоталитаризъм.

Без значение дали говорим за комунизъм, нацизъм или фашизъм(включително либерален), то те се характеризират с преиначаване на фактите, историята и културата на човешката цивилизация. Още ли се смеете на Македония, че си присвоява история? Аз не. Видяхте как една търговска верига (умишлeно не я наричам корпорация) с вековни традиции, култура и ценности на цяла една държава.

Не харесвам гърците, но както и Волтер би казал на мое място – не съм съгласен с тях, не ги харесвам, но те имат правото да запазят своето достойнство, дори когато хората не са съгласни с тях.

Спрете да преправяте истината и фактите – те са такива, каквито са, а всеки, който реши да ги преправя не прави нищо друго, освен пропаганда!

p.s. Реплика към P.s.- a не един журналист – и микроскоп да ти е нужен, за да видиш разликата – тя е там. То е като да кажеш, че си малко бременен.