Как Американският Гигант Google Тъпче Европейският Бизнес

Знаете ли, постоянно слушам за по-тясното сътрудничество между държавите и утопичния нерегулиран пазар, които доведе до картелните практики по света. Днес ще засегна тема, която касае практически всеки в България с достъп до Интернет, а именно доминиращата с над 95% пазарен дял търсачка – Google.

Ако отдавна следите историята на Google ще си спомните едно тяхно послание, което обаче сякаш постепенно избледнява в съзнанието на корпорацията, а именно „Don’t be evil“. Колкото повече време минава обаче, толкова по-далеч от тази концепция остава Интернет гигантът.

Концепцията, която следваха Google в началото и средата на своето развитие при позиционирането на резултатите в SERP (Search Engine Results Page) бе да предостави качествени резултати, които помагат на потребителите.

Макар днес алгоритъма и AI на търсачката да са станали далеч по-комплексни и да могат да изолират голямо количество спам и некачествени резултати – едно друго нещо се откроява, а именно те самите създават такива посредством платената си програма Google AdWords.

Няма значение колко инвестиции, време, нерви и сърце си вложил в своя уеб сайт, защото дори той да се класира на първо място – обема потребителски кликвания, които получава е в пъти по-малък отпреди няколко години. Плащаш и получаваш.It's all about the money

Днес SERP е залят с реклами подобно на спам сайт в края на 90-те, когато pop-up прозорците изкачаха от всяка секция на сайта, непозволяващи на потребителите да открият това, което ги интересува и практически лишавайки ги от качествен резултат (по дефиниция).

50% реклама или смъртта на качественият резултат

Ако не използвате ad blocker (такива ще ви предложа в края на статията), то неизменно сте забелязали, че обема реклами расте постоянно:

  • 4 рекламни карета над резултатите (представете си сега как изглежда това при мобилен трафик);
  • 3 рекламни карета под резултатите
  • Планинирана еволюция на Local Pack към платен и още 3 рекламни карета.

Мисля, че при 10 полезни според алгоритъма резултата (в масовия случай) и още 10 рекламни такива на практика се оказва, че получавате 50% реклама, което е меко казано чудовищен обем и всъщност колкото и да не харесвате рекламните блокове по телевизиите, те поне не представляват 50% от материалите там. Защо ли? Защото никой няма да гледа телевизия с 50% чисто рекламно съдържание, нали?

Злоупотреба с монополно положение?

Започвам да си задавам въпроса кой ще спре Google да сложи и 18 рекламни резултата т.е. рекламата да надвиши обема съдържание (ако добавите и страничните реклами, които бяха спрени преди време ще видите, че това, за което говоря е напълно реалистично).

А защо не 20 т.е. 66% от съдържанието ще бъде реклама – нещо, което тотално ще обезсмисли използването на една търсачка в главата на нормален човек, но вероятно ще я остави на предна линия при инерцията на масата потребители, която не обича промените и се носи по течението на реката.

Преди време ЕК глоби Google за злоупотреба с монополно положение и се надявам от там да окажат натиск, за да спрат Google буквално да прави каквото си поиска. Не, не съм комунист – това обаче е монопол, а в ЕС си има законодателство срещу това.

Сигурно е странно, че чакам ЕС да се намеси, но съм реалист, че родните депутати нямат подобни компетенции, да не говорим за подобна инициативност.

Ето и малко правна информация от консолидирания текст на Договора за функционирането на Европейския съюз (ЧАСТ ТРЕТА: ВЪТРЕШНИ ПОЛИТИКИ И ДЕЙНОСТИ НА СЪЮЗА – ДЯЛ VII: ОБЩИ ПРАВИЛА ЗА КОНКУРЕНЦИЯ, ДАНЪЧНО ОБЛАГАНЕ И СБЛИЖАВАНЕ НА ЗАКОНОДАТЕЛСТВАТА – Глава 1: Правила на конкуренция – Раздел 1: Правила, приложими по отношение на предприятията – Член 102):

Член 102

(предишен член 82 от ДЕО)

Забранена като несъвместима с вътрешния пазар е всяка злоупотреба от страна на едно или повече предприятия с господстващо положение в рамките на вътрешния пазар или в съществена част от него, доколкото тя може да повлияе върху търговията между държавите-членки.

Такава злоупотреба в частност може да се изразява в:

а) пряко или косвено налагане на нелоялни покупни или продажни цени или на други несправедливи условия за търговия;

б) ограничаване на производството, пазарите или технологичното развитие във вреда на потребителите;

в) прилагане на различни условия по отношение на еквивалентни сделки с други търговски партньори, като по този начин ги поставя в сравнително по-неблагоприятно положение;

г) поставяне на сключването на договори в зависимост от приемането на допълнителни задължения от другите страни, които по своя характер или в съответствие с търговската практика нямат връзка с предмета на тези договори.

Източник: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/ALL/?uri=CELEX:12008E102

Какво те бърка теб тази работа, че пишеш такива неща

Google don't be evilКато част от IdeaMAX за мен ползите от рекета на Google са огромни. Практически услугата на Google ме прави събирач на дългове за техния кредит, защото мога да предложа по-ефективно боравене с тяхната система и максимизиране на ROI за партньорите ни.

Наличието на Google AdWords екип, в който е инвестиран ресурс от десетки хиляди левове ми дава възможност да правя грозно много пари от това и все пак аз избягвам подобна агресивна стратегия, защото тя не предоставя качественият резултат, който потребителите очакват, използвайки най-умната машина в света. Аз мога да еволюирам за не повече от 72 часа и да остана водещ на пазара за онлайн присъствие, но едва ли това важи за всички.

Проблемът ми е етичен. Проблемът ми е, че понякога не е задължително да правя пари, а доста по-важно ми е да допринеса за общността и именно това е причината за тази публикация, която да очертае проблем, с който ще се сблъскаме в перспектива и които има пряко отношение не просто към Интернет, а и към политико-икономическите перспективи за развитието на света.

Обичайната парадигма на съгласие с големите брандове е време да бъде поставена под съмнение, защото макар голяма част от тях да са станали популярни със светли и добри идеи, то в последствие видоизменението им в диви капиталистически тръстове е повече от очевидно.

Какво можете да направите – Ad blockers

Аз например използвам Ad Blocker-и, които премахват рекламите, които виждам онлайн, включително и видео рекламите, които ме карат да стоя като малоумник и да чакам да зареди (ако сте забелязали рекламите зареждат доста по-бързо от видеата в YouTube – гадно нали).

Това ми пести време, което иначе бих прахосал в търсене на информацията, която ме интересува в морето от реклами, за които и без това не ми пука, тъй като прагматизма ми е повече от маниакален.

Ето малка сметка:

  • Средно време за превъртане на реклама – 1 секунда;
  • Среден брой търсения на дневна база от мен в търсачките – 100;
  • Колко време прекарва на година в превъртане на реклами подобен потребител – около 10 часа на година вие използвате за това да определите кое е реклама и кое не.

Няма да споменавам колко време съм спестил от видео реклами, защото там числото е 10 пъти по-голямо на година.

Ad блокъри и премахване на рекламиСега си представете колко информация не сте прочели за това време. Нека вземем дори само search ads – онези 2 книги, които не прочетохте тази година. Всъщност колко книги четете на година?

Можеше да са с 2 повече. Парадоксът е, че сте ги видели в рекламно каре, но не сте ги купили, защото не сте имали времето да ги прочетете или още по-тъжно – няколко месеца събират прах на рафта.

Както обещах ще ви споделя приставки, които да използвате, за блокиране на рекламите и да спестите време, което за модерния човек никога не е излишно.

Ad блокъри за Firefox

Ad блокъри за Opera

Ad блокъри за Edge (ex IE)

Ad блокъри за Safari

Ad блокъри за Chrome

За всеки, който пита – ама как без реклами, казвам и не повтарям – тънкия момент на баланса. Използвате баланса като концепция в ежедневните си решения, нали?

…и тъй рече Бико.